
16. From crystal sets to the double
helix in one journalist’s lifetime1

Peter Thompson

When I was a child in the 1950s, my mother told me that she and other children
at her school at Randwick rushed outdoors to see the fly-over of Charles Kingsford
Smith on one of his epic voyages to Mascot aerodrome. My father was born in
the same decade that the Wright brothers flew at Kitty Hawk. This bygone era
of technology so dated my view of my parents that they might as well have lived
in the time of fossils rather than in the world that I knew.

Now, I find myself caught in my own time warp. The change that
communications technology has wrought has made my childhood experiences
a remnant of a long-eclipsed era. I have spent my working life immersed in the
technology of what used to be called ‘mass media’ but which somehow lost the
‘mass’ bit along the way. I realise now that I too am a fossil. Of the crystal set
era!

I first marvelled at the gadgetry of my techno-age when I watched boys attach
their crystal set radios to the wire fences of the school tennis courts. These
ingenious little devices could tune into AM radio using only the power of the
station’s own transmitter.

The first inkling of my future as a journalist came when I accompanied my
dashing Uncle Ray to his work as editor of the yellowish Sunday Mirror at the
News Limited offices on the corner of Holt and Kippax Streets in Sydney. Could
work be this exciting? Long screeds of copy were run back and forth by copy
boys, each time bearing new coloured pencil notations and markings. They were
handed to the typesetter, after which the apron-wearing compositor would lay
out metal blocks of the text and images ready for the presses. I took home a
block bearing my name and my destiny was half decided. At home, I laid out
the first and last edition of The International, circulation: one copy. Later on, I
was to find it easier to talk for a living rather than write.

In the school library, as a twelve year old, I read John F. Kennedy’s Profiles in
Courage to learn more about the hero president who had been killed the year
before. These dramas of former statesmen stirred my own fantasies about
pursuing a noble career as a politician. And it must be said I took down copies
of parliamentary Hansard. How impossibly important to have your every spoken
word recorded for posterity! Now, the two consistent pathways in my life began
to merge: a passion for journalism (and communication) and an abiding interest
in politics.

205



In the Sydney of my childhood in the 1950s and 1960s, Cinesound Review and
its competitor, Movietone News, were entering their twilight years as the
showcases of documentary newsreels that would accompany the ‘shorts’ before
the feature film at the ‘pictures’.

An all-newsreel cinema operated in the basement of the grandly ornate State
Theatre, in Market Street, Sydney. I went there hand in hand with my parents.
It was easy for me to imagine wartime crowds queuing up to get their fill of the
latest sanitised documentary footage of conflicts raging in Europe and the near
Pacific. Drama and atmosphere were added to the images by the exaggeratedly
declaratory voice-overs and martial music. Much of the film work was masterfully
shot by brave young cameramen such as Damien Parer, who trudged the Kokoda
Track alongside the diggers. The introduction of television into Australia in
1956 slowly killed off the newsreel and ushered in a new communications age.

The television, the communications satellite (first launched in 1963) and the
jumbo jet became symbols of a new era of ‘speed’ and ‘access’ that tore down
the barriers that separated people by psychological and physical distance, mind
and body. You could go anywhere in the world in a day; talk to anyone, any
place, at any time; or sit numbed by a continuous stream of news, pseudo-news
and entertainment on the box (and later on computers and mobile phones and
a combination of the two). This transformation in ‘connectivity’ would help
transform cultural norms and was a taproot of globalisation. Over just a few
decades, one world had morphed into another. The world at war already seemed
far back.

Imagine 1939–45 wartime Canberra and its physical isolation. The Prime Minister,
John Curtin, sat in the bush capital, with telegrams still acting as a primary form
of communication. A journey to his home town of Perth meant an arduous
journey by transcontinental train or by coastal shipping for most travellers. A
small coterie of print journalists tapped out the news from the press gallery to
their head offices around the country.

Imagine wartime Washington. President Roosevelt had expanded his personal
office in the White House to cope with the growing demands of the job. When
he became president at the height of the Great Depression, one correspondence
secretary was sufficient to handle the flow of mail into and out of his office.
Roosevelt had mastered the new medium, radio, and in stentorian tones had
delivered his renowned ‘fireside chats’, which sounded much more like lectures
than chats. He made 30 of these broadcasts between 1933 and 1944.

Imagine wartime London. Winston Churchill made his great speeches in the
House of Commons but an actor, Norman Shelley, then mimicked Churchill to
repeat the same speeches for broadcast on the BBC. As the great American
journalist Edward R. Murrow observed, Churchill mobilised the English language
and sent it into battle. Television, with its demands for intimate speech rather

206

Critical Reflections on Australian Public Policy



than platform oratory, would soon bring down the curtain on the age of rhetoric
of which Churchill and Martin Luther King Junior were the last exemplars.

Back in 1939, the ABC broadcast Neville Chamberlain’s declaration of war live
via BBC short wave and, soon after, Robert Menzies made a live announcement
that ‘Australia is also at war’. A ‘Department of Information’, of which Sir Keith
Murdoch was briefly Director-General, censored all news reports.2

Voice was the breakthrough medium of the Second World War, presented with
formality by posh-accented radio announcers (as broadcasters were then called).
The head of the ABC, Charles Moses, for a long time held the view that
announcers should remain nameless.3

Radio began in Australia in 1923 and the ABC came into existence on 1 July
1932 with a vision of helping to unite the continent’s far-flung population. In
those heady days of the ‘wireless’, families gathered around the radio console
at night to listen to the mix of soap operas (so named because of their soap
company advertisers on commercial stations), talks, music and news. Richard
Boyer, appointed chairman of the ABC by the Chifley Government and after
whom the Boyer Lectures were named, called radio more revolutionary than the
internal combustion engine (an ambitious claim; at least it produced less
greenhouse gas).4

During the war, the ABC still relied for news content on negotiated agreements
with wire services and newspapers, although a number of ABC reporters, such
as Chester Wilmot and John Hinde, became voices of the Australian war effort.
An independent ABC news service was finally introduced on 1 July 1947, a year
after the broadcast of Parliament began—an experiment that the politicians of
the day were sure would raise the prestige of their debates.

The television era
It’s now more than five decades since Bruce Gyngell stood in front of the camera
at TCN 9 Sydney and uttered the words, ‘Good evening ladies and gentlemen.
Welcome to television.’ When television was introduced into Australia in 1956
to coincide with the staging of the Melbourne Olympics, crowds gathered around
shop windows to watch coverage of the games and marvel at the new medium.
If a television set was beyond the pocket of the family budget then rental was
a popular option. TV’s socialising influence would soon far outreach radio’s
impact. Television spread with enormous speed throughout Australia. By 1960,
70 per cent of homes in Sydney and Melbourne had a TV set, rising to 90 per
cent in established markets by mid-decade. The combination of ‘live’ variety
shows, American movies, soapies, comedy, BBC dramas, sit-coms, sport and
news proved irresistible to the growing consumer society.

The Menzies Government held in its hands the gift of granting licences to
virtually print money. Those licences went to existing media owners after a

207

From crystal sets to the double helix in one journalist’s lifetime



royal commission and public hearings by the Australian Broadcasting Control
Board. Fairfax got ATN 7 in Sydney; the Herald and Weekly Times got HSV 7 in
Melbourne; a consortium of the soon to be defunct Argus, Syme, Hoyts and
Greater Union got GTV 9 in Melbourne; and Frank Packer’s Consolidated Press
established TCN 9 in Sydney. By 1965, television advertising accounted for 24
per cent of total advertising spent. It climbed to more than 35 per cent after
1980.5

ABC—from promise to paucity
The ABC was granted a piece of the action with its own television network. The
Australian model was starkly different to the United Kingdom’s. The BBC
commenced experimental TV broadcasts in 1932 and it took off its training
wheels in 1946 when TV recommenced after being suspended during the war.
The BBC had a monopoly on television for 20 years and then faced only limited
commercial competition (Independent Television or ITV). BBC2 commenced
broadcasting in 1964 with a brief to produce more specialist programs after the
Pilkington Inquiry had roundly criticised the poor quality of ITV programs.

By contrast, the ABC never enjoyed a head start over its rivals although the
postwar Chifley Government had proposed a public television service rather
than a dual public/commercial system. In Australia, the weighting of licences
in favour of commercial versus ABC was 2:1 then 3:1 after the launch of the
third commercial network by 0/10 in 1964–65. In the United Kingdom, the
playing field was tilted in the other direction. The BBC’s monopoly on radio
broadcasting extended far longer, lasting until the 1970s. The British population
didn’t appear to suffer long-term harm from its diet of BBC. Indeed, the Beeb’s
long lead time in establishing its culture of broadcasting goes a long way to
explain why its cultural content is arguably Britain’s most important export.
The vision of the BBC’s founder, Lord Reith, of building a platform of cultural
excellence was more than half a world away from the ABC’s founding purpose
of helping unite a disparate and far-flung population spread over a continent.

Caution about innovation and looking after the interests of existing players has
been the hallmark of governments’ approach to new communication technology.
Proprietors and politicians alike have a mutual love of exercising power and
coexist in a relationship of considerable nervous tension towards each other.
The politician doesn’t want to alienate the interests of the media owner for fear
of being turned on by the press. On the other hand, the media proprietor steps
warily around the politician for fear of loss to their commercial interests in the
carve-up and regulation of public assets, like access to the airwaves. This
softly-softly approach delayed colour television in Australia, it permanently
shelved the introduction of a fourth commercial network and it long postponed
the introduction of pay TV.

208

Critical Reflections on Australian Public Policy



My first appearances on television, mustering all the authority of a
nineteen-year-old Walter Cronkite, were in black and white. Colour television
was finally switched on in 1975, more than a decade after its introduction in the
United States and eight years after Britain. The network owners wanted the
competitive advantages of colour but sought time to gear up for the change.

Sadly, the legacy of 50 years of Australian television is a notable
underachievement in creative output. This is not to say that our talent pool has
been lacking. Far from it. There have been many flashes of outstanding drama
and miniseries such as Brides of Christ and Changi. There has been genuinely
brilliant natural history and wildlife documentary making, especially in the
hands of David and Liz Parer. Cop shows turned out by Crawford Productions
such as Homicide (500 episodes), Matlock Police and Division 4 had their heyday.
Closer to the bone were shows such as Blue Murder, Phoenix and Wildside. Soapies
such as Bellbird, The Sullivans, A Country Practice (a 12-year run), Neighbours
and Home and Away have done well for domestic audiences and in some cases
as exports. Variety had Mavis Bramston, Graeme Kennedy and Hey, Hey It’s
Saturday. Children’s television has enjoyed the consistently strong backbone of
Play School. Comedies such as Frontline and Kath and Kim have tickled audiences.
And the reality television era made its dubious debut with Sylvania Waters in
1992. And, who could deny the value of the invention of one-day cricket as a
television product?

Yet, all in all, audiences have been fed a 50-year diet of mostly American junk
TV. Local content rules brought about the production of cheap product such as
game shows, sport and low-end variety and did not so much raise the bar of
quality as produce a lowest common denominator response to meet the minimum
required hours. Alas, the failure of Australia’s television industry to achieve
much of its cultural potential has been a missed opportunity in the nation’s social
development.

The creative arts are the mirror and conscience of a nation. It is through our
stories that we come to know ourselves and what we stand for. Perhaps it was
a manifestation of our notorious cultural cringe in the foundation years of
television that such an opportunity to develop our cultural industries was
stillborn.

The founding of the National Institute of Dramatic Art in 1959 and the Film and
Television School (‘Radio’ has been added to its title) in 1973 were important
steps in the direction of developing a talent base on which to build a robust
performing arts/media industry. The renaissance of the Australian film industry
in the 1970s and 1980s created brave hopes that it might nurture and sustain
the excellent credentials of filmmakers, but it turned out to be more like a
short-lived gold rush to pour money into the 10BA tax scheme. It was a policy

209

From crystal sets to the double helix in one journalist’s lifetime



tragedy: a combination of good intentions to support an industry and a tax rort
that was bound to draw adverse attention to itself.

A serious blow to the ABC was the scrapping of the television and radio licensing
fee by the Whitlam Government and substituting direct funding from the federal
budget. It was a popular move at the time and supporters of the ABC were
blindsided by the temporary largesse of the government. The licence fee was a
nuisance for consumers to pay and for government to collect. But the licence
had the virtue of making funds for the ABC quite an explicit commitment.
Funding has been on a gradual downhill slide ever since and the blood flow
wasn’t staunched by David Hill’s ‘eight cents a day’ campaign. Now, the BBC,
still paid for by licence fees, enjoys nine times the income of the ABC.

A flickering bright moment in the history of television came with the introduction
of SBS by the Fraser Government. Its TV service was launched in October 1980
to serve Australia’s ethnically diverse communities. It has been one of the more
visible examples of our multicultural society at work. More than half of its
broadcasts are in languages other than English. Always under-resourced, SBS
has in recent years been playing with the devil by introducing commercials in
the hope that government will still feed it basic funding.

The decline in the output of Australian drama by the ABC has been alarming.
In 2001, the ABC produced 102 hours a year but this had fallen away to 21 hours
in 2004 and it continued its decline in 2005 when it produced barely a dozen
hours a year of new TV drama. This decline has been echoed in the independent
television sector, where in 2004–05 the number of productions was just 33, the
second lowest in 15 years. 6

This feeble contribution to the nation’s culture was the legacy of a federal funding
squeeze on the one hand and the extension of new services such as online, ABC
2, NewsRadio and digital radio networks on the other. The Howard Government
continued to pare back ABC funding, following the lead of the Keating
Government, which had conspicuously ignored the ABC in its boost to arts
funding under the ‘Creative Nation’ program of 1994.

Radio
FM technology brought a high-fidelity breakthrough to radio. First patented in
1933, FM became widespread in the United States in the 1950s. FM radio was
one technology where the ABC did get a break on the field. ABC FM, now Classic
FM, began broadcasts in January 1976 to Adelaide, Melbourne, Canberra and
Sydney. A year earlier, the ABC had launched its 24-hour-a-day youth station,
2JJ (later Triple J).

The launch of FM led to a migration of music formats to the new band and a
consolidation of talk radio on AM. In the case of the ABC, the reorganisation led
to the birth of Radio National, which replaced ‘Radio 2’ in 1985. Over the next

210

Critical Reflections on Australian Public Policy



decade, the service was extended to more than 300 transmitters throughout
Australia. Radio National developed a fiercely loyal audience and fulfilled ABC
obligations to provide specialist programs that were culturally diverse and
educational. Australia is lucky to have such a culturally rich resource.

The commercial launch of FM came in 1980 with the inauguration of 3EON (now
Triple M) in Melbourne. The existing AM proprietors were understandably
frightened of the competitive threat posed by FM and poured lobbying efforts
into protecting their interests. The new licences were auctioned for big sums.

The potential of pay television to wrest market share from the free-to-air
networks rattled vested interests too. Cable television was introduced to the
United States in the late 1940s. Yet again Australia lagged behind, holding up
the introduction of pay TV until 1995. It’s now in about 25 per cent (1.27 million)
of Australian homes, a low penetration rate compared with countries such as
Canada, where there is 70 per cent connection. Pay’s early years were marked
by the madness of a duplicate roll out of cable across suburban Australia by
Telstra and Optus as the telcos competed to take big equity positions in the
converging world of telecommunications and media. The slow take-up and big
investments squeezed both players until ultimately the Telstra-backed Foxtel
won the competitive game. Its digital service, introduced in 2004, now offers
100 channels. Fearing a backlash from viewers/voters who stood to lose free-to-air
access to major sporting events, the government drew up a long list of events
that would be protected from ‘siphoning’ to pay TV.

The long battle waged by the old media proprietors to protect themselves against
the onslaught of new media has prompted a reordering of investment priorities.
Rupert Murdoch’s News Corporation has poured capital into upstart digital
services such as MySpace while James Packer has turned his attention to gaming.
Of the big players, Fairfax is the only one that still looks like a traditional media
company, though it has made some costly investments in the digital world.

Decline of newspapers
In a speech to the American Society of Newspaper Editors in 2005, Murdoch
reminded the audience that while four out of five Americans read a newspaper
every day in the mid 1960s, only half that many did today. The figures for
younger readers are far bleaker:

One writer, Philip Meyer, has even suggested in his book The Vanishing
Newspaper that looking at today’s declining newspaper readership—and
continuing that line, the last reader recycles the last printed paper in
2040—April, 2040, to be exact. There are a number of reasons for our
inertia in the face of this advance. First, newspapers as a medium for
centuries enjoyed a virtual information monopoly—roughly from the
birth of the printing press to the rise of radio. We never had a reason to

211

From crystal sets to the double helix in one journalist’s lifetime



second-guess what we were doing. Second, even after the advent of
television, a slow but steady decline in readership was masked by
population growth that kept circulations reasonably intact. Third, even
after absolute circulations started to decline in the 1990s, profitability
did not.7

In Australia, the first newspaper to go after the advent of television was the
Melbourne Argus, founded in 1846. In the classic mogul style of smothering
competition, the Herald and Weekly Times bought the Argus and the parcel of
shares it owned in GTV 9 (the Herald and Weekly Times already controlled HSV
7) and soon onsold the shares and closed the paper in 1957.

The arrival of the bright new national titles, The Australian in 1964 and the
Australian Financial Review (weekly 1951, twice weekly 1961, daily 1963),
marked an important stage in the development of more specialised political,
industrial relations and business reporting in Australia. Also, for the first time,
newspapers were starting to reach over state borders and take a national
perspective on public affairs.

Almost inevitably, television’s octopus grip on leisure hours made life
unsustainable for afternoon papers. They still limped on for quite some time.
The Sydney Sun was closed in 1988. Even Canberra had an afternoon paper,
Canberra News, a Fairfax publication from 1969 to 1974. Perth’s Daily News
ceased in 1990. Brisbane’s Sun closed in December 1991 (it had been a morning
paper from 1982 to 1988). The closure of the Adelaide News in 1992 brought
down the curtain on the last afternoon paper in the country.

Valiant efforts were made to save the nation’s most successful afternoon paper,
the Melbourne Herald. It had been published in the evening since 1869 and,
with Keith Murdoch as editor-in-chief after his return from being a war
correspondent at Gallipoli, it became the largest circulation newspaper in the
country. It reached a peak of 500 000 in 1964.8  Energetic editor Eric Beecher
pushed the Herald upmarket in its final years but the venerable masthead went
down. A limp attempt was made to create multi-edition ‘24-hour’ newspapers
with the closure of the Melbourne Herald and Sydney’s last afternoon paper,
the Daily Mirror, but this was really a smokescreen for morphing the titles into
their morning stablemates, the Melbourne Sun and the Sydney Daily Telegraph.

Internet
The sunset year for the Melbourne Herald, 1990, marked a key moment in the
dawning of the Internet age. Tim Berners-Lee created a hypertext system for
use among scientists. Two years later, the offspring of this technology, the World
Wide Web, was born. The idea of networking had first been outlined in a series
of memos written by J. C. R. Licklider at MIT in 1962. He imagined a ‘galactic
network’ of linked computers that could instantly access data and programs

212

Critical Reflections on Australian Public Policy



from other computers.9 With the Internet, like many advances in science and
technology, effort was poured into developing the ideas as part of the US response
to the Russian lead in the space race and as part of efforts to improve
command-and-control systems of nuclear missiles. What’s been called the first
‘hot’ application of the technology was sending emails in 1972. Another
breakthrough idea that shaped the Internet we enjoy today was Bob Kahn’s
notion of an ‘open architecture’ Internet protocol, which meant there was no
international controlling body that operated the system.

The giddying potential of the Internet for information exchange fuelled the
dot-com bubble on Wall Street that burst in 2001. Amid the hysteria, many back
office staff of internet companies became overnight paper millionaires after stock
market floats. The absence of sustainable business models that could generate
revenues to match the burning of cash was something of a problem.

Despite the excessive exuberance on the part of crazed investors who could see
only dollar signs in their eyes, the Internet did go some way to rewriting the
rules of commerce. From banking to ordering and distribution services, to
knowledge industries and media, the Internet was revolutionary. Names such
as eBay, Google, Amazon and YouTube grew from minnows to whales in the
digital pond.

The Internet and digital revolutions posed two dilemmas for traditional media
companies. How could they beat the anywhere, anytime accessibility of the Net
and digital space? And, how could they staunch the flow of advertising dollars
to the new media?

In Australia, companies such as Fairfax were especially vulnerable. They had
built revenue models heavily dependent on classified advertising. Even though
the Sydney Morning Herald and The Age were easily outsold in their markets by
rival newspapers, they held sway over the classifieds. It would no longer be so
easy. Competitors emerged with internet classifieds in the key areas of housing,
cars and jobs. At Fairfax, incoming CEO Fred Hilmer was set the task of taking
$40 million a year in costs out of the business to meet dwindling revenues. A
wave of journalists or, as Fred called them, ‘content providers’, went. Then, as
part of the company’s positioning in the dot-com business, Fairfax paid $625
million in 2006 for New Zealand’s net classified site, TradeMe.

Internet technology was decoupling the nexus between the news business and
advertising. News was expensive to gather, with the bigger newspapers and the
ABC each employing hundreds of journalists. Its high cost base demanded sizeable
revenues to sustain. If advertisers had a dwindling need to use old media
‘channels’ then it followed that their business models were at risk.

Step into the ABC’s compact online news operation in Brisbane and glimpse the
future. A journalist writes a story and instantly edits the text, walks a few metres

213

From crystal sets to the double helix in one journalist’s lifetime



into a studio that’s little more than a telephone booth in size, dabs on a little
make-up if their vanity demands it, switches the camera on, records the story,
steps outside to edit it, then presses ‘send’ and it’s all but ready for viewing by
a global audience. No waiting for the seven o’clock news anymore. In 2006, the
ABC web site averaged 22 million page views a week.10

Newspapers are catching on. Their web sites are rapidly becoming interactive,
boundary-less news operations, featuring written text, audio and video clips as
well as blog sites and mini-polling stations that invite people to express attitudes
about news of the day. Visits to these sites are growing rapidly. In the year to
June 2006, smh.com.au grew 30 per cent, theage.com.au was up 32 per cent and
news.com.au visits rose 31 per cent. The awkward issue for the accountant
seeking to balance the books at traditional media organisations is that audiences
see little need to pay for any of these basic services.

Some theorists of the new communication technology claim that the Internet
has profoundly shifted power relationships in the media towards consumers.
They equate ‘connectivity’ with ‘control’ and envisage an unstoppable
democratisation of the Net. In this model, everyone becomes a journalist. There
are famous examples of where previously anonymous individuals have gained
worldwide attention through blogging. Remember the diary ‘Where is Raed?’
by the blogger using the name ‘Salam Pax’ that chronicled day-to-day existence
in Iraq after the invasion of 2003? Of course, if you do know about his story,
chances are you learned about it through traditional media.

China makes an interesting case study in government efforts to retain censorship
controls. The Net is widespread in China. Next to Tsinghua University, Beijing’s
version of MIT, the multicoloured Google logo stands on top of a technology
park building adjacent to the campus. As their price of admission to the lucrative
Chinese market, Google and Yahoo have done deals with the central government
restricting access to certain topic areas. You won’t find reference to Falun Gong
in a Chinese search engine. Access to sites on the Tiananmen Square uprising of
1989 is limited. The big net companies have been just as willing to bend to
China’s whims as Rupert Murdoch did when his publishing house dropped the
book East and West by Hong Kong’s last governor, Chris Patten. The risk to his
Star TV satellite rights was too great.

New genres of journalism
Inevitably, the emerging technologies have brought with them new forms of
journalism. The ABC introduced 4 Corners in 1961 based on the BBC’s Panorama.
Early programs that questioned venerable institutions such as the RSL soon
upset the establishment but the genie was out of the bottle. 4 Corners programs
would often take many weeks to research and this particular culture of long-form
journalism made challenging demands on reporters and producers. Chris Masters,

214

Critical Reflections on Australian Public Policy



the doyen of the art, joined in 1983. Two of his programs had profound political
repercussions. His very first report, ‘The big league’, led to a prosecution of the
chief stipendiary magistrate in New South Wales and a commission of inquiry
during which the Premier, Neville Wran, stood aside from office. ‘The moonlight
state’ shone the torch on police and political corruption in Queensland, led to
the Fitzgerald Commission of Inquiry and was a factor in a change of government
after decades of National Party rule.

Pilots for a possible nightly program on the ABC began in the mid 1960s. The
unfortunately named Week created nightmares for the promotion department
when announcements were made to the effect, ‘Next week on Week’. This Day
Tonight began broadcasting in 1967 and rapidly had its impact on the nation’s
political culture. For the first time, politicians were subjecting themselves to
tough cross-examination from a new breed of self-assured journalists. There
were many celebrated incidents in the program’s early days, such as federal
police storming a studio in pursuit of a draft dodger conducting a live interview.
He was spirited out the rear door.

The arrival of nightly current affairs programs put politicians into lounge rooms
in a way that had not occurred before. Inevitably, it enhanced the fortunes of
political actors who were quick on their feet, looked good on television and
could sell a political message in quick grabs.

The coaxial cable, laid between Sydney and Melbourne in the mid 1960s, made
possible simultaneous network broadcasts between the two major cities. Prior
to the cable, television film was flown in the TAA and Ansett ANA fleet of
Electra turbo-props and would need to leave one city early in the afternoon to
make the evening news in the other.

Before the introduction of microwave technology, Tasmania remained dependent
on air shipping of film. For example, Gough Whitlam’s short-lived weekly news
conferences were held in Canberra on Tuesdays and made the TV news in
Tasmania on Wednesdays.

Commercial television was not far behind the ABC in introducing nightly current
affairs. Mike Willesee, the talented presenter of 4 Corners, created a start-up
show for the Nine Network, A Current Affair, that brought a tabloid feel to its
content in order to generate audiences. Politicians such as Whitlam, Fraser,
Hawke and Keating would make appearances on ACA in days gone by, but A
Current Affair and its imitator on Seven, Today Tonight, have exited the field of
politics altogether in favour of a line-up of stories dominated by diets, celebrities
and rip-offs.

60 Minutes brought a new style to journalism. Its founding philosophy,
unchanged to this day, was to personalise stories so that an issue could be
explored through the experience of one person. This produced a time-honoured

215

From crystal sets to the double helix in one journalist’s lifetime



maxim that journalists needed to ‘forget the flood and find Noah’. A clever
formula of creating celebrities out of its team of reporters and its populist story
selection built and sustained an unrivalled Sunday night audience for the show.
Where necessary, 60 Minutes gets out the chequebook and buys access to
sensational stories such as the sky-high dalliance of actor Ralph Fiennes and the
airline stewardess.

An amendment to the law allowing broadcasting of telephone calls in the mid
1960s, so long as they were accompanied by a beep or pip, changed the direction
of radio. Talk radio was born. Some of the top personalities of radio turned their
talents to the new genre. Ormsby Wilkins, Claudia Wright and Norman Banks
at 3AW in Melbourne built strong audiences by tackling topical issues, as did
John Laws in Sydney. John Pearce discovered that calling an irritating caller a
‘nitwit’ or other insult created controversy that attracted rather than repelled
most listeners.

In the later 1960s, a number of serious journalists entered the commercial radio
world as presenters and set a high standard of discussion and debate. Brian
White pioneered a news-talk formula at 2GB and Anne Deveson brought a then
rare female voice to her Newsmakers. At 2UE, Steve Liebmann broke similar
ground. Their work was an inspiration to me and I somehow convinced the
management of provincial 7LA in Launceston to allow me to try a similar format
by calling guests to discuss the day’s events.

In 1967, the ABC introduced AM, followed by PM in 1969. Their arrival marked
a coming of age for radio journalism in Australia and they soon set the standard
for reporting and analysis on the medium. A listener to the programs today
would be quite shocked to hear the scratchy sound quality of ‘circuits’ that
carried reporters’ voices in those early days. The content has changed too. In
the 1970s and 1980s, AM would regularly carry stories of high drama in the
House of Commons and BBC reporters were often heard from places where no
ABC journalist had reached. AM was short and snappy with items not often
exceeding two minutes. Reporters were given a razor blade and editing block
on their first day on the job and learnt the art of fine cutting audio tape. Office
floors were festooned with miles of discarded tape. Today, everything is edited
digitally.

Skilful politicians such as John Howard have exploited the opportunity offered
by talk radio to the full. In a keynote address to the centre-right parties’
International Democratic Union in Washington in June 2002, Howard shared
his thoughts about the power of the medium:

The Australian experience with the media is instructive. Like all
democratic nations I guess, Australia is no different in the sense that
there is a greater preponderance of people in the media of a…how should
I put it mildly and gently and diplomatically…of a gentle centre left

216

Critical Reflections on Australian Public Policy



disposition. Talk back radio is tremendously important in Australia.
Enormously important. It has played a greater role in shaping and
determining the outcome of elections over the last few years than perhaps
has been the case with other sections of the media. I was having a
discussion with Ian Duncan Smith [then UK Conservative Party Leader]
earlier and I said to him that radio in Australia I found to be the iron
lung of Opposition. We would always get a run. There is so much of it.
And you couldn’t devour enough of it. And whether that is the same in
all of your countries, you individually will know.

John Howard was certainly a welcome guest on Radio National Breakfast during
my eight years at the helm. Covering politics was central to our program brief
and our audience’s expectations. In the final two years of my tenure, 2003–04,
I worked with the talented producer Jacquie Harvey, who was a veteran of
commercial current affairs programs (3AW and Mark Day in Melbourne) and of
ABC programs such as Lateline during Kerry O’Brien’s period as host. We
wrestled with a dilemma to which there was no easy answer. While we remained
fully committed to covering politics, we worried that audiences were bored by
the utter predictability of politicians’ spin where virtually everything was said
for its effect rather than enlightenment.

So, instead of covering politics mostly by talking to politicians, we experimented
with a different approach. First, we overturned a convention that all breakfast
segments must be short in duration and introduced long debates on the salient
issues of the day, often of 20 minutes or more. Though politicians were not
disqualified as guests, we much preferred talking to people at least one step
removed from the frontline. Following John Maynard Keynes’ aphorism that
‘even the most practical man of affairs is usually in the thrall of the ideas of some
long dead economist’, we searched out people at the source of ideas that were
shaping political actions. Often we would seek policy wonks or leading global
thinkers on issues.

Audience response was overwhelmingly positive. For the first time, Radio
National Breakfast achieved its peak share of the market after 7.30am, just when
we ran these debates. What explains its apparent success? It certainly convinced
me that there is a substantial audience hungry for a high-calibre discussion of
public affairs that goes beyond the banalities of much political discourse. Go to
writers’ or ideas festivals around the country and you get the same sense. People
want to engage with ideas.

Sadly, at the other end of the spectrum, there’s money in muck. From the early
days of the ‘top 40’, Australian commercial radio was always derivative of trends
set in the US market. Radio programmers would make the pilgrimage across the
Pacific to air-check new formats and DJs. In time, the emergence of a nasty brand
of ‘shock jock’ radio in the United States was imitated here. To be charitable,

217

From crystal sets to the double helix in one journalist’s lifetime



you might call the offerings populist. It’s closer to the truth to say that they are
often bullying, vindictive towards vulnerable groups and individuals and just
plain ugly. Technical gizmos ensure that the shock jock can override the voice
of any incoming dissident caller and, of course, they can choose to terminate
the conversation at any time.

Talk radio has been lorded over by demigods with inflated egos and a tiresome
sense of self-importance but it has also operated as something of a release valve
for public pressure. It has become a sort of permanent ‘vox pop’, the modern-day
equivalent of neighbours yakking over the back fence.

In 1999, the lucrative commercial arrangements that greased the incomes of radio
millionaires such as Alan Jones and John Laws were exposed in the notorious
‘cash for comment’ affair. It worked like this. If a sponsor wanted favourable
comment on their business, they paid up. In return, they received not
advertisements but favourable editorial mentions. Banks, for instance, which
had been under sustained consumer pressure for years for closing branches and
offering terrible service, suddenly became the subject of friendly editorial
comment. Telstra was another case in point. One moment it did no end of harm.
In the next, Telstra was praised as a good corporate citizen after all. Too bad if
these inconsistencies were confusing to listeners. There was big money at stake.
Expensive lawyers for all the main players argued out the issue before the
Broadcasting Authority and it was decided the arrangements could stay so long
as the presenters made occasional mention of their friendly sponsors’ names.

The talk phenomenon plays best when presenters work themselves into a lather
of righteous indignation. Taking a populist ‘moral’ position on a highly charged
emotional issue is a ratings winner. This ‘opinion-led’ journalism on radio soon
began to infect newspapers. Pick up a smartly edited tabloid paper and you’ll
find no absence of moral guidance about how to interpret the leading story of
the day and you won’t have to go to the opinion page to find it.

A sample of weekday front-page headlines of the Daily Telegraph amply
demonstrates the point. In the space of just over a week in January–February
2007, on Tuesday: ‘Save our state. Cut property taxes now—or ruin the next
generation of young homebuyers.’ On Thursday: ‘Drug barons: sick Aussies
ripped off as pharmaceutical companies create sham medicine shortages.’ On
Friday: ‘Two years of total chaos. Exclusive: what Labor didn’t tell you about
its water desalination plant.’ And, on the following Tuesday, ‘All torque. What
has 904 wheels, 226 fuel tanks, 1356 cylinders and exposes our MPs as climate
change hypocrites?’ And, on Thursday: ‘Road to ruin. Tunnel’s final disgrace:
$60m lost from public servants’ superannuation fund.’ Are you feeling happier
about the world after reading that litany? The headlines all work to provoke a
high emotional response in a low-trust environment about the perceived sins of
big government and big business.

218

Critical Reflections on Australian Public Policy



It is still early days for journalism on the Net. In the United States, the Drudge
Report, originated by Matt Drudge about 1994, achieved notoriety by being first
with the scandalous Monica Lewinsky story that by a long chain of events led
to the impeachment of President Clinton. In Australia, Stephen Mayne, a former
(unsuccessful) political minder to Jeff Kennett, began Crikey.com, a site that is
a mix of gossip and titbits.

In the United States, there has been a migration of some serious journalists to
the Net, including John Harris, national politics editor of The Washington Post,
who has joined a subscription web site, The Politico, which is building a reporting
staff of 30 journalists.11  Sites such as Salon.com offer serious commentary and
analysis and are a bright alternative to the mainstream press.

Efficiency is the great advantage of accessing news on the Net. It is available
anywhere, anytime. There’s no need to wait tiresomely for the next radio or
television news bulletin and then find that it doesn’t cover the item you are
interested in. And good sites make for quick and easy navigation to the stories
of interest. Radio and television, which had the great advantage of immediacy
over newspapers, are now the slow coaches.

Double helix
What can we say about how ‘the media age’ shapes politics? In turn, how does
politics shape the media world?

A metaphor from biology seems appropriate. In 1953, just as the nascent
television industry in Australia was gearing up for its launch, two scientists,
James D. Watson and Francis Crick, offered the world the image of the ‘double
helix’ to describe how DNA was constructed. Watson was supposedly on an
LSD trip when he saw the vision.

In many respects, the ‘double helix’ fits the media/government relationship,
where both strands twist together to form its DNA. Like the image of the double
helix, both spirals engage in a dance around each other, centred on the same
axis. Neither strand manages to fully dominate the other.

One strand contains ‘money’ elements of the relationship, the other the ‘black
box’ of content. The ‘money’ thread holds the ‘legislative’ codes that have
unlocked the enormous market power of the technological revolution that is
modern media. Government paced the introduction of key technologies (where
it could) and bestowed favours on media proprietors through regulating the
playing field. It is the politicians who enact the laws. So, appearances give the
impression that the government is the dominant force in shaping the structural
thread but the reality is somewhat different. No government idly transgresses
on the commercial interests of the handful of owners. Indeed, a media proprietor
expects his calls to the Prime Minister to be returned. As former NSW Premier

219

From crystal sets to the double helix in one journalist’s lifetime



Bob Carr remarked, the only thing that separates Jamie Packer from the other
dozen billionaires in Australia is that he has media interests.12

The ‘black box’ thread of the DNA contains the ‘editorial’ codes of data and
information that make up the daily news agenda. It’s the journalists who write
the headlines, present the news, interview the politicians and pen much of the
commentary. So, appearances give the impression that this role makes journalists
the dominating force in the content thread. Again, the reality is somewhat
different. Journalists and politicians live in a tightly woven relationship of
co-dependence. Both sides are busy ‘framing’ the news to put their own
interpretation on events. Neither side wants to yield to the other’s version. A
prime minister expects his or her calls to an editor to be returned. The editor
will call, but if they are worth their salt, will not necessarily buckle.

The helix shape, of course, corresponds to a ‘screw’ and perhaps that is the more
fitting image, as both sides of the relationship seek to screw down the other,
fastening, keeping in check, protecting their source of power as they play the
great game of politics and media.

ENDNOTES
1 This essay was prepared for the ANZSOG Strategic Media Management Workshop held on 22 August
2006.
2  Inglis, K. S. 1983, This is the ABC, Melbourne University Press, Melbourne, p. 78.
3  Ibid., p. 216.
4  Ibid., p. 128.
5  See < www.freetvaust.com.au  http:/true/truewww.freetvaust.com.au/true >
6  ABC submission to Review of Australian Government Film Funding Support, August 2006.
7  Murdoch, Rupert 2005, Speech to American Society of Newspaper Editors, 13 April 2005.
8  See <Ketupa.net>
9  See Internet Society’s history at < www.isoc.org  http:/true/truewww.isoc.org/true >
10  ABC submission to Review of Australian Government Film Funding Support.
11  Button, James 2007, Sydney Morning Herald, 13–14 January 2007.
12  ANZSOG Media and Government Seminar, August 2006.

220

Critical Reflections on Australian Public Policy

http://www.freetvaust.com.au/
http://www.isoc.org/



